Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2011

ΟΝΤΕΤ ΤΟΥΛΕΜΟΝΤ (ODETTE TOULEMONDE)

Σκηνοθεσία: Έρικ Εμάνουελ Σμιτ
Ηθοποιοί: Κάθριν Φροτ, Άλμπερτ Ντουποντέλ
Διάρκεια: 100΄
2006

Η Οντέτ Τουλεμόντ είναι μία απλή, καθημερινή, μεσήλικη γυναίκα. Δουλεύει ως πωλήτρια σε πολυκατάστημα και προσπαθεί να τα φέρει βόλτα με τα δυο ενήλικα παιδιά της. Είναι φύσει αισιόδοξη, τακτοποιεί το νοικοκυριό της τραγουδώντας και χορεύοντας. Και όταν η ζωή τη μελαγχολεί, βρίσκει καταφύγιο στα βιβλία του Μπαλταζάρ Μπαλσάν.

Ο Μπαλταζάρ Μπαλσάν είναι και αυτός μεσήλικας. Είναι όμως γοητευτικός και επιτυχημένος συγγραφέας. Τα χέρια του πιο πολύ κουράζονται από το να υπογράφουν αυτόγραφα, παρά από το να γράφουν. Όμως οι κριτικοί τον κατηγορούν. Τα βιβλία του δεν είναι λογοτεχνία αλλά μια εύπεπτη συρραφή κλισέ. Είναι βιβλία γυναικεία για τις γυναίκες που δε διαβάζουν.

Καταρρακωμένος (η γυναίκα του τον απατά με το χειρότερο πολέμιό του), ο Μπαλσάν θα ψάξει καταφύγιο στο σπίτι της Οντέτ που κάποτε του είχε στείλει ένα γράμμα θαυμασμού. Η Οντέτ με ανιδιοτέλεια θα τον φροντίσει και θα του διδάξει τις απλές χάρες της καθημερινότητας, ενώ η ίδια θα γίνει θύμα της ζήλιας των συναδέλφισσών της.

Ο καλός συγγραφέας Έρικ Εμάνουελ Σμιτ που γράφει το σενάριο και επίσης σκηνοθετεί την ταινία, προσπαθεί να δημιουργήσει μια νέα ηρωίδα τύπου Αμελί. Αποτυγχάνει όμως καθώς η δική του Οντέτ στερείται του λούστρου της αυθεντικής. Είναι μια πτωχή Αμελί των πτωχών.

Το όνομα της Odette Toulemonde θα μπορούσε να αποδοθεί ως Ωδή - Όλου - Του - Κόσμου. Όμως η περσόνα της Οντέτ αντί να εκφράσει, όπως θα ήθελε, τον κρυφό πλούτο και δύναμη των απλών ανθρώπων, καταλήγει μοιρολατρικά να αναπαράγει ακριβώς όλα εκείνα τα ηθικοπλαστικά κλισέ (η κουζίνα ως βασίλειο, «να απατά και λιγάκι ο άντρας», «και τα λίγα είναι καλά») που καθιστούν κάποιους σε «απλούς ανθρώπους».

Οι μεσημεριανές εκπομπές και τα βιβλία μιας χρήσης, ποτέ και σε κανέναν δεν επέτρεψαν, από το νεροχύτη να εκτιναχθεί στα άστρα.





Αξιολόγηση: * (1)

Δημήτρης Δρένος

δημοσιεύθηκε στον Εξώστη, 6/12/2007

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου